torsdag 3. mai 2012

På vei til Finland 


Min sønn Magnus er en beskjeden mann. I innledningen til denne bloggen skriver han at jeg padlet fra Tromsø til Tønsberg uten å nevne at han var med, dvs det var jeg som var MED han. Ikke i verden om jeg hadde gjort den turen alene. Han hadde ideen, gjennomføringsevnen og var så grei å be meg med!

Og jeg ville aldri ha lagt ut på en tur langs Sveriges kyst om jeg ikke hadde den erfaring bak meg som nevnte tur ga! Takk sønn!

Turen jeg nå skal ut på kaller våre tøffeste padlere i nabolandet for HBB -
havpadlernes blå bånd (les mer på: www.havspaddlarnasblaband.se).

Kommer jeg ende opp til Haparanda blir det visstnok som første nordmann. Om en tenker på Bjørnsons sang «Den norske sjømann...» ...
er et gjennombarket folkeferd hvor fartøy flyte kan der er han første mann... osv. er det jo på tide at en nordmann klarer dette. Men før jeg når målet  ved finskegrensa er det jo bokstavelig talt en del skjær i sjøen..., mye kan hende i løpet av ca 2400 km!

Jeg vil å oppleve mye og mangt. Alene. Minnene blir mange, og de lever lengst og skinner lengst om en kan dele de med noen – slik Magnus og jeg kunne og KAN! Nå blir jeg alene på turen og med turminnene opplevelsene vil gi. Å padle så langt, så lenge og å være vekk fra familien vil dessuten bli en psykisk utfordring jeg håper  jeg vil mestre. Dette blir nok mer tøft enn motvind og risikable situasjoner.

Jeg kjenner allerede spenningen i kroppen. Vil jeg makte dette psykisk og fysisk! Hva blir  hardest å mestre?

Jeg gleder meg.

Magnus vil holde bloggen noenlunde oppdatert – følg med meg på eventyret!

Jeg må takke min kjære Kristin for at hun lar meg dra «til sjøs om igjen»!


Første tur i den nye Paddling Perfection Waitoa kajakken....

3 kommentarer:

  1. Lykke på ferden, Laurence

    SvarSlett
  2. Skikkelig misunnelig! Får klare meg med noen uker på Helgelandskysten en gang utpå sommeren....

    SvarSlett
  3. Her er det bare å ta hatten av og vinke deg god tur Laurence. Du er en sterk representant for vikingbyen Tønsberg. Hils til Musøen!!!

    SvarSlett